Швидкісний режим: як обрати транспорт для організації логістики
MIND.ua, 11.06.2020
Мало хто замислюється, коли заходить у магазин за продуктами, як і коли ці продукти туди потрапляють. Які обсяги продукції і скільком магазинам необхідно доставити одному перевізнику за один рейс. А якщо це свіжий хліб, для якого важливо зберегти аромат і хрустку скоринку? Головне завдання виробників такої продукції – скоротити проміжок часу від її виробництва до зустрічі з покупцем. А забезпечити його реалізацію можна за допомогою правильно вибудуваної логістики.
Оскільки діяльність багатьох компаній пов’язана з цією сферою, Mind пропонує вивчити досвід тих, кому довелося оперативно вирішувати нові й несподівані логістичні завдання під час карантину.
На що варто звернути увагу, організовуючи доставку своєї продукції, про переваги власного автопарку під час карантину, про можливості аутсорсингових перевізників і тренди в цій сфері розповів Mind керівник бізнес-напряму логістики HD-group Олег Чемоданов.
Логістика свіжого хліба – це щодня ті самі точки й маршрути доставки, схожі обсяги й асортимент, що повторюється. Але, незважаючи на уявну простоту цього процесу, на більшості хлібозаводів виникають ті самі помилки й однакові питання.
Про специфіку доставки хлібобулочних виробів
Хліб має бути в торгових точках із самого ранку, у повному обсязі, і свіжий – це аксіома. Тому часу, відпущеного для доставки цього продукту, дуже мало, а споживач дуже вибагливий. Досить запізнитися з доставкою на 15–20 хвилин – і починаються скарги. Але друга сторона медалі – це транспортні витрати. При цьому частка витрат на доставку хлібобулочних виробів (ХБВ), як порівняти з доставкою інших продуктів харчування, найвища.
Відповімо на ключові питання, що стосуються транспортних витрат за маршрутами, які виникають найчастіше:
- На які маршрути насамперед потрібно звернути увагу? – Маршрути, у яких частка витрат в сумі реалізації більше 30%.
- Які витрати допустимі для нових маршрутів? – Маршрути, у яких частка витрат менше 50%.
- Який термін розвитку нових маршрутів, після якого треба ставити питання? – До 3-х місяців.
- Як всім доставити продукцію з 7 до 8 ранку без істотного приросту витрат? – Ніяк! Зробіть категоризацію торговельних точок і розставляйте пріоритети в доставці.
Ці цифри не аксіома, і не факт, що вони підійдуть для вашої компанії. Але такі правила повинні бути визначені для зменшення конфліктів між відділами логістики і продажів і для підвищення ефективності їхньої роботи. «Не можна керувати тим, що неможливо виміряти, але все, що вимірюється, можливо досягти». (Білл Хьюлетт)
Який вид транспортних перевезень обрати?

Ми не говоритимемо про вибір між гужовою й автотранспортною логістикою, а поговоримо про вибір способу доставки за допомогою власного автопарку або аутсорсингу.
Аутсорсинг не може бути дешевше власного автопарку, якщо:
- ви вмієте управляти власним автотранспортом;
- у вас немає корупції;
- у вас не 10 машин, на які лягають величезні постійні витрати у вигляді механіків, диспетчерів, медсестер;
- ви не приносите своїм транспортом гірші маршрути й порівнюєте порівнянні речі.
Сервіс при доставці свіжого хліба – це ваша функція і ключова перевага. «Ніколи не можна віддавати на аутсорсинг ті функції, від яких залежить репутація компанії». (Тоні Шей). Ви можете прописати в договорах величезну кількість штрафних санкцій та обмежень, але повернути лояльність клієнтів це не допоможе.
Наприклад, у HD-Group є як зовнішні перевізники, так і власний автопарк. Власний автопарк виділений в окрему юридичну особу зі своїм бюджетом і фінансовим результатом. Ми регулярно порівнюємо вартість послуг зовнішніх перевізників з послугами нашого.
Ключові завдання власного автопарку:
- висока якість сервісу;
- тарифи не вище, ніж у аутсорсингу;
- високий фінансовий результат;
- пошук альтернативних клієнтів.
І з цими завданнями наш внутрішній перевізник справляється.
Зручності в управлінні власним автопарком стали особливо помітні під час карантину. Щоб максимально убезпечити клієнтів і водіїв HD-group від поширення COVID-19, ми розробили та ввели низку санітарних норм, як-от:
- тотальна щоденна дезінфекція всього транспорту;
- санітарний пропускник на підприємства;
- вимірювання температури тіла співробітників при вході або заїзді на територію підприємства стало обов’язковим для всіх. Також медичний передрейсовий огляд водіїв тепер включає огляд на типові симптоми COVID-19;
- всі водії забезпечені масками, рукавичками, засобами дезінфекції та захисними окулярами;
- медичне страхування персоналу, як і раніше, обов’язково.
Звичайно ж, і зовнішні перевізники виконують всі наші вимоги, але особливий контроль здійснюється саме за своїм персоналом.
Про тренди
Ще хотілося б сказати пару слів про розвиток логістики загалом і про те, куди безпосередньо логістика хліба рухатиметься в найближчі 5 років:
- Істотне збільшення радіусу доставки. Багато виробників свіжого хліба вже вийшли з домашніх регіонів – і правильно зробили!
- Активний розвиток логістичних операторів, що спеціалізуються на доставці ХБІ і надають сервіс декільком виробникам не в їхньому домашньому регіоні. Такий сервіс вже існує, але він ще недостатньо розвинений. Наприклад, в одному з регіонів ми користуємося такою послугою – доставляємо одним автомобілем готову продукцію, логістичний оператор на складі сортує, і везе нашу продукцію по точках доставки з трьома-чотирма іншими хлібозаводами. У такий спосіб ми скоротили свої витрати на 40%, при цьому істотно поліпшивши сервіс.
- Автоматизація процесів складської логістики. Можливо, складська логістика у свіжому хлібі – не самий основний генератор витрат, але кількість людей в Україні скорочується, і знайти кваліфікованих «синіх комірців» стає все складніше.
- Автоматизація процесів у транспортній логістиці. Впровадження Transport Management System (TMS) індустріальними виробниками свіжого хліба почнеться в найближчий рік. Перехід від статичної маршрутизації до динамічної неминучий. Він буде складний, болючий, але він буде.
- Електронний документообіг. Відхід від тонн паперових накладних неминучий і буде затверджений на державному рівні.
- Sharing Economy Logistics. Спільне використання логістичних ресурсів компаній, зокрема й закупівель сировини.
І наостанок хотілося б згадати слова Нельсона Джексона: «Я не вірю в те, що хтось може виконувати сьогоднішню роботу вчорашніми методами й залишитися в бізнесі завтра».
Давайте розширювати горизонти й розвиватися разом!